هندزفری بلوتوثی با بهترین کیفیت

مشاهده این محصول

هندزفری ایرپاد بلوتوثی مدل M28
ضبط و میکس وکال

ضبط و میکس وکال

مقدمه (ضبط و میکس وکال)

در فرآیند ضبط و میکس وکال، هیچ جایگزینی برای صدای انسان وجود ندارد. صدای انسان بسیار پیچیده است. سازهای ساخت بشر مانند پیانو، فلوت یا حتی گیتار را میتوان از طریق سمپل و یا پلاگین های وی اس تی، با موفقیت تولید کرد. اما وکال ها از نظر لحن، جنس و داینامیک، بسیار متفاوت هستند که شبیه سازی آنها به صورت کامپیوتری بسیار دشوار است.

در این مقاله، تکنیک‌ های اساسی مورد نیاز برای ضبط و میکس وکال حرفه‌ای را به شما آموزش میدهیم.

 

ضبط و میکس وکال – یک وکال عالی، با یک خواننده عالی تحقق پیدا میکند

همه میتوانند آواز بخوانند. اما همه نمیتوانند خوب بخوانند. یک وکال با صدای عالی و بی نقص، بسیار مهم است. اما نکته مهم تر این است که اصول اولیه بررسی شود. آیا خواننده میتواند آهنگ بخواند؟ آیا او تکنیک تنفس مناسب را اعمال میکند؟، آیا صدای او به درستی گرم شده است؟ ما تصمیم گیری در مورد اینکه آیا خواننده واقعا میتواند آواز بخواند یا نه را به شما واگذار میکنیم، اما مطمئن شوید که نتیجه نهایی را قبل از فشار دادن ضبط در نظر میگیرید.

تصحیح وکال بد در میکس بسیار دشوار است، و اگرچه میتوان تنظیمات کوچکی را در صدا، زمان بندی و اکولایزر در طول میکس انجام داد، اما ضروری است که از همان ابتدا وکال خام خوب و بی نقصی داشته باشید تا در فرآیند ضبط و میکس وکال به مشکل برنخورید.

مشاوره: شما میتوانید با گرم کردن صدا و انتخاب های عاقلانه در مورد رژیم غذایی، به خود کمک کنید. مربیان آواز معمولا نوشیدن آب ولرم یا چای گیاهی را قبل از اجرا توصیه میکنند و توصیه میکنند از هر چیزی که میتواند گلو، مجاری تنفسی یا معده را تحریک کند بپرهیزید. از جمله الکل و دخانیات. این موضوعیست که میتواند در فرآیند ضبط و میکس وکال، برای داشتن صدایی مناسب به شما کمک کند.

 

ضبط و میکس وکال – انتخاب یک میکروفون مناسب

در مبحث ضبط و میکس وکال میتوان گفت به طور معمول، وکال های استودیویی با استفاده از یک میکروفون خازنی (کندانسور) با دیافراگم بزرگ ضبط میشوند. یکی از دلایل مناسب بودن آنها، ویژگی های تونالیته منحصر به فرد آنهاست. برخلاف میکروفن‌های خازنی با دیافراگم کوچک، که تمایل بیشتری به صدا دهی خنثی دارند، هر گزینه با دیافراگم بزرگ موجود در بازار، امضای تونال خاص خود را به ضبط میدهد.

چنین تنوعی به شما امکان میدهد هر میکروفون را با خواننده های مختلف مطابقت دهید تا وکال آنها را بهبود ببخشید. اگر بودجه شما میتواند به چند میکروفون برسد، ایده خوبی است که روی 2 مدل صدای متفاوت سرمایه گذاری کنید. بهتر این است که یک گزینه برای جنس صداهای شفاف و airy، و یک گزینه برای جنس صداهای گرمتر خریداری کنید تا در فرآیند ضبط و میکس صدا بهترین نتیجه را بگیرید.

توجه داشته باشید که قیمت بالا در این شرایط لزوما به معنای بهتر بودن نیست. در نظر گرفتن هویت آهنگی میکروفون و میزان مناسب بودن آن برای خواننده شما مهمتر از در نظر گرفتن قیمت آن است.

اگر یک میکروفون خازنی را برای ضبط وکال انتخاب میکنید، به یک پاپ فیلتر (پت گیر) نیاز دارید تا صامت های انفجاری از دیستورت شدن کپسول میکروفون جلوگیری کند. شایع ترین مورد در اینجا صداهای “پ”، “ب” هستند که میتوانند هوا را به میکروفن شما بفرستند و دیسورت ایجاد کنند.

 

میکروفون در استودیو

 

ضبط و میکس وکال – میکروفون های داینامیک

اگرچه میکروفون های خازنی با دیافراگم بزرگ به طور جهانی، استانداردی برای وکال های استودیویی در نظر گرفته میشوند،  اما استثنائاتی نیز وجود دارد. برخی از مهندسین صدا، اغلب میکروفون های داینامیک را برای خوانندگان خاص یا ژانرهای موسیقی خاص انتخاب میکنند. مثلا ضبط وکال های هوی راک، متال یا رپ که در آن جزئیات و پاسخ فرکانسی بالا در میکروفون  های خازنی میتواند مشکل ساز شود.

 

میکروفون داینامیک

 

ضبط و میکس وکال – میکروفون های ریبون

میکروفون های ریبون (نواری یا روبانی) در گذشته استاندارد تجاری برای ضبط بودند. آنها بسیار ظریف بودند و در نهایت به سمت میکروفون‌ های کندانسور مدرن قویتر کشیده شدند. انتخاب یک میکروفون ریبون به دلیل کیفیت صدای گرم آن میتواند به صاف کردن فرکانس های بالا در هنگام ضبط وکال کمک کند و خوشبختانه نسخه های مدرن آن بسیار قوی تر هستند.

 

ضبط و میکس وکال

 

ضبط و میکس وکال – الگو های قطبی

3 الگوی قطبی متداول وجود دارد که باید هنگام ضبط وکال در نظر بگیرید: کاردیوئید (یک جهته)، تمام جهته و دو جهته.

متداول ترین الگوی قطبی مورد استفاده برای ضبط وکال، کاردیوئید میباشد که به صدای جلوی میکروفون حساس تر از پشت آن است. یکی از مزایای میکروفون های کاردیوئید، امکان کاهش صدای محیط اطراف است. اگرچه رنگ آمیزی صدا در این میکروفون ها بیشتر از میکروفون های با الگوی تمام جهته میباشد.

واضح‌ ترین مثال رنگ‌ آمیزی از طریق اثر مجاورت است که به موجب آن فرکانس‌های پایین با نزدیک‌تر شدن به میکروفون، واضح تر میشوند. همچنین اگر خواننده خارج از محور حرکت کند، تغییرات جزئی در لحن را مشاهده خواهید کرد.

میکروفون های تمام جهته صدای طبیعی یا وسیع تری تولید میکنند، اما بازتاب‌های بیشتری را نیز ثبت میکنند. اگر فضای اتاق فوق‌العاده‌ای دارید که میتواند ضبط را بهبود بخش و یا اگر اتاق شما صدایی خشک یا مرده دارد، یک میکروفون تمام جهته میتواند صدای طبیعی‌ تری ضبط کند.

در بیشتر موارد، به ویژه در استودیوهای ضبط خانگی، صدای خشک یک میکروفون کاردیوئید، میکس را راحت تر میکند. ریورب طبیعی زمانی که به خوبی ایجاد شود میتواند عالی به نظر برسد. اما اگر مطمئن نیستید، کاهش آن و اضافه کردن ریورب در مرحله میکس با یک پلاگین ریورب، بسیار منطقی تر است.

الگوی دو جهته (الگوی 8)، معمولاً در میکروفون‌های ریبون یافت میشود. یک الگوی دو جهته، صدا را از جلو و پشت میکروفون میگیرد و از طرفین پس میزند. از طریق قرار دادن این میکروفون به صورت هوشمندانه، منطقه های مرده ی ایجاد شده در دو طرف آن میتواند در هنگام ضبط خواننده ای که همزمان گیتار مینوازد استفاده شود.

 

ضبط و میکس وکال

 

ضبط و میکس وکال – میکروفون گذاری

جایی بین 10 تا 20 سانتی متر دورتر از میکروفون، معمولا برای اکثر صداها جواب میدهد. اگر از میکروفون کاردیوئید استفاده میکنید، زمانی که خواننده به میکروفون نزدیکتر میشود، مراقب اثر مجاورتی باشید. مهمتر از همه، سعی کنید فاصله را در طول اجرا ثابت نگه دارید، زیرا هر تغییری در موقعیت خواننده میتواند به شدت بر تن صدا تأثیر بگذارد.

در نهایت، sibilance میتواند یک مشکل در هنگام ضبط وکال باشد. اگر خواننده صداهای “س” و “ت” بسیار واضحی تولید میکند، سعی کنید میکروفون را کمی پایین‌تر ببرید تا در خط مستقیم دهان خواننده قرار نگیرد.

هنگامی که از میکروفون کاردیوئید استفاده می‌کنید، با ارتفاع‌ های مختلف تست کنید تا بهترین تعادل صدا و صدای کنترل‌ شده ای را به دست آورید.

 

ضبط و میکس وکال

 

ضبط و میکس وکال – آکوستیک اتاق

اکنون که فهمیدید میکروفون شما چگونه صدا را دریافت میکند، باید نحوه عملکرد آن در فضای اتاق را در نظر بگیرید. یکی از نکات مهمی که در فرآیند ضبط و میکس وکال مورد توجه است، وضعیت آکوستیک اتاق است. میکروفون های خازنی بسیار حساس هستند و به ناچار انعکاس صدا را از اتاق شما میگیرند. این انعکاس‌ ها در ضبط شما ثبت میشوند و اگر به اندازه کافی خوش شانس نباشید که اتاق آکوستیک حرفه‌ای داشته باشید، بعید است که ضبط شما موفق باشد.

در بیشتر موارد، بهتر است میزان بازتاب در اتاق را کنترل کنید. این موضوع به شما این امکان را می دهد که روی ضبط صدای مستقیم با کیفیت خوب تمرکز کنید.
عدم کنترل انعکاس های اتاق چیزی است که باعث ناموفق بودن یک پروژه در استودیو های خانگی میشود.

میتوانید هر چقدر که می‌خواهید برای یک میکروفون با کیفیت عالی سرمایه‌ گذاری کنید، اما اگر نتوانید انعکاس های اتاق را کنترل کنید، به هیچ وجه میکروفون گران قیمت شما نتیجه را بهبود نمیبخشد. خبر خوب این است که کنترل آکوستیک کار چندان سختی نیست. برای بهبود انعکاس های اتاق میتوانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

یک پارچه یا لحاف آویزان کنید

ممکن است زیبا به نظر نرسد، اما کار میکند. با آویزان کردن لحاف پشت خواننده، میتوان کیفیت صدای مستقیم شما را بسیار بهبود بخشید. این تکنیک زمانی معنا پیدا میکند که شما از میکروفون با الگوی کاردیوئید استفاده کنید. الگوی کاردیوئید میکروفون شما قوی‌ ترین سیگنال را از جلو دریافت میکند. بنابراین با آویزان کردن یک لحاف پشت خواننده، میتوانیم انعکاس‌ های اتاق را قبل از ورود به میکروفون جذب کنیم.

از ایزولاتور میکروفون استفاده کنید

با استفاده از ایزولاتور می توانید ضبط وکال خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید. این ایزولاتور ها قابل حمل بوده و مستقیما روی پایه میکروفون قرار می گیرند و به میزان قابل توجهی بازتاب را از طرفین و پشت کاهش میدهند. هنگامی که در ترکیب با لحاف همانطور که در بالا توضیح داده شد استفاده شود، میتوان با هزینه بسیار کمی به نتایج عالی دست یافت.

اتاق خود را آکوستیک کنید

اگر به دنبال ظاهر و احساس حرفه ای تری در فضای ضبط خود هستید، میتوانید از پنل های آکوستیک استفاده کنید. کنترل دائمی انعکاس ها در کل اتاق، مزایایی را برای کل فرآیند پروژه شما (ضبط و میکس و مسترینگ) به همراه خواهد داشت.

 

ضبط و میکس وکال

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد ویژه

یک محصول با موفقیت به سبد خرید شما اضافه شد