لوگوی مستطیلی ایران بی کلام

برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین اخبار فروشگاه، به کانال تلگرام ما بپیوندید!

نکته های ضبط صدا در استودیو

تصویر ایران بی کلام

ایران بی کلام

ضبط صدا

مقدمه

چگونه یک ضبط صدا به صورت حرفه ای داشته باشیم؟

برای اکثریت قریب به اتفاق موسیقی های ضبط شده، به ویژه موسیقی پاپ، آوازها هم سرلوحه و هم نقطه پایانی شاهکار موسیقی شما هستند. در صورتی که تکالیف خود را به درستی انجام داده باشید و در طول فرآیند ضبط دقت زیادی داشته باشید، آهنگ شما میتواند برای درخشش آماده باشد!

برای داشتن یک ضبط صدا به صورت حرفه ای، از دستورالعمل های اساسی که در این مقاله گفته میشود، پیروی کنید.

 

1- مطمئن شوید که پیش از ضبط صدا خواننده صدای خود را گرم میکند

اهمیت گرم کردن قبل از هر جلسه ضبط صدا را نمیتوان انکار کرد. تارهای صوتی یک عضله هستند و درست مانند گرم کردن قبل از ورزش، انجام تمرینات گرم کردن برای اطمینان از آمادگی صدای شما برای اجرای خوانندگی نیز ضروری است. عدم انجام این کار میتواند منجر به فشار صوتی شود که در نتیجه باعث آسیب به صدا میشود.

 

2- میکروفون مناسب را انتخاب کنید

هنگامی که خواننده شما در بهترین حالت خود اجرا میکند، اولین نقطه در زنجیره سیگنال میکروفون شما است. به همین دلیل، انتخاب عاقلانه آن ضروری است. با درک اصول اولیه میکروفون ها میوانید تصمیمی آگاهانه بگیرید. به طور کلی دو دسته اصلی میکروفون وجود دارد: میکروفون های داینامیک و کندانسور (خازنی).

هنگام ضبط صدا در استودیو، میکروفون های خازنی انتخاب بهتری هستند. با این حال، میکروفون‌های داینامیک معمولا ارزان‌ تر و حتی دارای مزایای مشخصی نسبت به میکروفون‌ های خازنی برای کاربردهای خاص هستند. به عنوان مثال، هنگام ضبط صدای بلند راک، هیپ هاپ یا هوی متال، جزئیات ظریف و حساسیت یک میکروفون خازنی میتواند یک مانع برای شما باشد. به عنوان مثال، مایکل جکسون، جان لنون، ​​و آنتونی کیدیس از میکروفون داینامیک Shure SM7 در بسیاری از رکورد های معروف  خود استفاده کرده اند.

 

3- آکوستیک اتاق را در نظر بگیرید

یکی دیگر از عناصر کلیدی در دستیابی به نتایج عالی در شروع زنجیره سیگنال، آکوستیک اتاق است. اغلب این موضوع نادیده گرفته میشود که صدای فضای ضبط شما تاثیر زیادی بر ضبط های شما دارد. متأسفانه در اکثر استودیوهای خانگی، محیط آکوستیک مناسب نیست و به همین دلیل، پروژه های ضبط بی شماری، در اولین مانع خود یعنی مناسب نبودن آکوستیک اتاق، قرار میگیرند. نکته جالب این است که آکوستیک بد کاملا قابل پیشگیری است، حتی با بودجه کم!

یک راه حل رایگان برای این موضوع، آویزان کردن لحاف پشت خواننده است. این ترفند رایج اگرچه جذاب ترین راه حل نیست، بلکه به جلوگیری از رسیدن بازتاب های ناخواسته به میکروفون کمک میکند. اگر میتوانید و بودجه کافی دارید میتوانید از پنل های آکوستیک مخصوص این کار استفاده کنید.

 

ضبط صدا

 

5- از یک پاپ فیلتر استفاده کنید

هنگام استفاده از میکروفون کندانسور، فیلترهای پاپ برای جلوگیری از اعوجاج صامت های انفجاری ناخواسته در کپسول  میکروفون، ضروری هستند. بار دیگر، مرحله ورودی هر زنجیره سیگنال، مهم ترین است. به عبارت دیگر، بهتر است در این مرحله از کار، همه چیز را به درستی انجام دهید تا اینکه بعدا در تدوین بخواهید اصلاحی انجام دهید. علاوه بر این، حذف صامت های انفجاری پس از ضبط، اگر نگوییم غیرممکن است، بلکه بسیار بسیار دشوار است. پس حتما استفاده از پاپ فیلتر را مد نظر داشته باشید.

 

6- در ضبط صدا در استفاده از ریورب، افراط نکنید

با اکثر افکت ها، مقدار کمتر تقریبا همیشه بهتر جواب میدهد. این موضوع میتواند وسوسه‌ انگیز باشد که مقادیر زیادی ریورب به یک وکال اعمال کنید با این توهم که صدایی وسیع تر ایجاد میکند. اما در واقع، تقریبا همیشه برعکس است. مقدار کمی ریورب که روی صدای ضبط شده در فضایی با صدای خشک اعمال میشود، حس خوبی از فضا به شما میدهد. پس اگر مقدار زیادی ریورب اضافه کنید، شما در خطر از بین بردن آن صدا هستید.

 

ضبط صدا

پیشنهاد ویژه

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

به دنبال چه هستید؟

یک محصول با موفقیت به سبد خرید شما اضافه شد.