لوگوی مستطیلی ایران بی کلام

برای اطلاع از تخفیف ها و آخرین اخبار فروشگاه، به کانال تلگرام ما بپیوندید!

سلامت صدا در خوانندگی

تصویر ایران بی کلام

ایران بی کلام

سلامت صدا در خوانندگی

مقدمه

اگر خواننده و یا هنرجوی خوانندگی هستید، باید بدانید که چگونه صدای خواننگی خود را سالم نگه دارید. به هرحال، سلامت صدا در خوانندگی موضوع بسیار مهمی است که میتواند نقش بسیار مهمی در اجرای شما ایفا کند! خوشبختانه، سلامت صدا برای خوانندگان آنقدرها هم پیچیده نیست. شما میتوانید با دانستن چند نکته و تمرینات مناسب در این مورد، وضعیت سلامت صدای خود را بهبود ببخشید.

در این مقاله، 7 نکته مهم را در رابطه با سلامت صدا در خوانندگی، به شما آموزش میدهیم.

 

چرا سلامت صدا و تارهای صوتی برای خوانندگی مهم است؟

به عنوان یک خواننده، تارهای صوتی شما ابزار شما هستند. شما هرگز در قایق رانی، با ویولنسل پارو نمیزنید یا از فلوت برای ضربه زدن به توپ گلف استفاده نمیکنید! به همین ترتیب، هرگز نباید از صدای خود سوء استفاده کنید. تارهای صوتی سالم به شما این امکان را میدهد که با محدوده کامل صدای خود تمرین کنید و صدایی غنی، خالص و زیبا تولید کنید.

 

اگر میخواهید به عنوان یک خواننده حرفه ای فعالیت کنید، سلامت صدای شما باید اولویت اولتان باشد.

 

سلامت صدا در خوانندگی

 

تارهای صوتی چیست؟

تارهای صوتی یا پرده های صوتی، دو باند مثلثی شکل از بافت هستند که در بالای نای قرار دارند. آنها در حین نفس کشیدن باز هستند و وقتی صحبت میکنید یا آواز میخوانید، بسته میشوند. تارهای صوتی برای نت های بالاتر تنگ تر میشوند و برای نت های پایین تر، گشاد میشوند. برای خوانندگی باید تارهای صوتی نرم، صاف، انعطاف پذیر و عاری از التهاب باشند.

آیا ممکن است تارهای صوتی آسیب ببینند؟

آلرژی، دود، تنش، استفاده بیش از حد یا فشار بیش از حد به تارهای صوتی (مانند جیغ زدن)، همه به طور بالقوه برای صدای شما مضر هستند. تارهای صوتی تحریک شده یا ملتهب، به طور مناسب بسته نمیشوند و شما را از اجرای نت های بالاتر در محدوده خود باز میدارد و بدون توجه به اینکه چه نتی را اجرا میکنید، صدایی خشن تر و با هوای بیشتر تولید میکند.

البته ممکن است شما صدایی با هوای بیشتر را دوست داشته باشید. اما این موضوع کاملا سلیقه ای است. پس صدای خود را انعطاف پذیر و سالم نگه دارید تا بتوانید در سبک دلخواه خود آواز بخوانید.

 

سلامت صدا در خوانندگی

 

7 نکته مهم در مورد سلامت صدا در خوانندگی

 

1- صدای خود را گرم و سرد کنید

بسیار مهم است که قبل از شروع آواز، صدای خود را گرم کنید. برای گرم کردن صدا تمرینات متنوعی وجود دارد که متناسب با هر سن، محدوده صوتی و سطح تجربه باشد. همیشه ابتدا با گرم کردن ماهیچه های صورت، تمرینات خود را شروع کنید. لب ها و ماهیچه های فک خود را با دمیدن از میان لب های خود شل کنید. زبان خود را تا جایی که میتوانید بیرون بیاورید. صورت خود را ماساژ دهید و آه (sigh) موسیقایی بکشید.

از ایجاد سر و صدا در حین گرم کردن صدای خود نترسید. اجازه دهید صدای شما در محدوده خود بالا و پایین بیاید. سپس به زمزمه کردن بپردازید یا حتی برخی از رول های ملایم لب یا تریل های زبان را انجام دهید. فقط زمانی که احساس کردید صورت، دهان و صدای شما شل و آزاد شده است، باید شروع به خواندن نت های واقعی کنید. کل این پروسه باید بین 10 تا 20 دقیقه طول بکشد.

پس از اتمام خوانندگی، زمانی را برای سرد کردن صدا اختصاص دهید. در حالی که سرد کردن اغلب از لیست نکات سلامت صوتی حذف می شود، اما این یک راهکار ساده برای حمایت از سلامت صدا در خوانندگی میباشد. با یک نت نزولی آه بکشید، خمیازه بکشید، کام نرم خود را بالا ببرید و هرگونه تنش ایجاد شده را رها کنید. چند رول لب ملایم انجام دهید و دوباره اجازه دهید صدای شما به آرامی پایین بیاید. 5 یا 10 دقیقه وقت بگذارید تا صدای شما به محدوده گفتاری عادی خود بازگردد.

 

2- صدای خود را هیدراته کنید

اگر نمیدانید که برای بهتر خواندن چه چیزی بنوشید، پاسخ ساده است: “آب”. آب یکی از بهترین نوشیدنی ها برای صدای شماست. بعد از آن دمنوش های گیاهی (نه خیلی داغ) در رتبه دوم قرار دارد. در طول روز آب بنوشید و یک بطری آب در نزدیکی خود قرار دهید. فکر نکنید که یک یا دو جرعه آب در حین گرم کردن کافی است. تارهای صوتی شما زمانی بهترین عملکرد را خواهند داشت که به اصطلاح، به خوبی روغن کاری شده باشند و این بدان معناست که کل بدنتان را هیدراته نگه دارید.

هیچ راهی برای مرطوب کردن مستقیم تارهای صوتی خشک وجود ندارد. هیچ چیزی که می نوشید یا اسپری می کنید یا در دهان خود حل می کنید، مستقیما از روی تارهای صوتی شما عبور نمیکند. حنجره شما از مری جداست. تارهای صوتی خشک به سرعت تبدیل به تارهای صوتی تحریک شده می شوند و به این ترتیب به صدای خود آسیب میزنید. هر چه آب بیشتری بنوشید صدایتان بهتر میشود.

 

3- محل اجرای خود را مرطوب کنید

سوال بهتر از اینکه “چه چیزی بنوشیم تا بهتر بخوانیم؟” این است که چه چیزی نفس بکشیم تا بهتر بخوانیم. اگرچه هیچ چیزی که مینوشید نمیتواند مستقیماً تارهای صوتی شما را مرطوب کند، اما میتوانید با تنفس هوای مرطوب مناسب، صدای خود را تقویت کنید. هوای بیش از حد خشک برای تنفس و صدای شما بسیار مضر است.

مرطوب کردن محل اجرای خود را در نظر بگیرید. به خصوص زمانی که روی یک پروژه کار میکنید یا اگر در حال اجرای کنسرت هستید، استفاده از مرطوب کننده میتواند از سلامت تنفسی شما حمایت کند و از خشکی تارهای صوتی نیز جلوگیری کند. پس محل اجرا یکی از نکات مهم در موضوع سلامت صدا در خوانندگی میباشد.

 

4- چُرت های صوتی بزنید

اگر ورزش میکنید، میدانید که روزهای استراحت چقدر مهم هستند. صدای خسته، درست مانند بدن خسته، بیشتر در معرض آسیب است. اگر مریض هستید، اگر آلرژی‌ هایتان تشدید میشود و یا حتی اگر به‌ تازگی صدایتان را بلند کرده‌ اید، زمانی را برای استراحت صدایتان اختصاص دهید.

این یعنی از صحبت کردن، آواز خواندن و زمزمه (که قطعا برای تارهای صوتی شما بد است) بپرهیزید. صدای خسته برای بازسازی نیاز به زمان دارد. بنابراین هر چه بیشتر به آن استراحت دهید، بهتر است. استراحت صوتی به تارهای صوتی ظریف شما زمان می دهد تا بهبود یابند.

 

5- از کارهای مضر پرهیز کنید

سیگار و دخانیات، سریع ترین راه برای از بین بردن دائمی سلامت صدا در خوانندگی شماست. هنگامی که دود را استنشاق می کنید، اساسا تارهای صوتی خود را با سموم شستشو می دهید. هر چیزی که در آن تنفس میکنید، هر آلاینده، هر ذره گرده، هر ذره غبار، درست از روی تارهای صوتی شما میگذرد. آنها را خشک و تحریک می کند.

الکل ممکن است چنین اثر مضر فوری نداشته باشد. اما باعث کم‌ آبی میشود و التهاب‌آور است. قند بالای اکثر نوشیدنیهای الکلی نیز برای صدای شما مضر است.

 

6- از گلو آواز نخوانید

با وجود همه این صحبت ها در مورد تارهای صوتی سالم، تارهای صوتی شما تنها بخشی از یک سیستم پیچیده است که صدای خوانندگی شما را ایجاد میکند. برای آواز خواندن خوب و حفظ سلامت صدای خود، باید بدن خود را درک کنید و بدانید صدای شما از کجا می آید. هرگز نباید از گلوی خود آواز بخوانید. قدرت پشتِ صدای شما، نفس شماست و نفس شما باید توسط دیافراگم شما پشتیبانی شود. از درون خود آواز بخوانید. اجازه دهید تارهای صوتی تان شل شوند و اجازه دهید صدای شما در سینه، حلق و صورت شما طنین انداز شود. از گلو اواز نخواندن یکی دیگر از نکات مهم در موضوع سلامت صدا در خوانندگی میباشد.

 

7- اگر درد دارید آواز نخوانید

ما به یک دلیل ساده احساس درد می کنیم – این روشی است که بدن ما به ما میگوید توقف کنیم. اگر گلویتان درد می‌کند، اگر به هر نوع عفونتی مبتلا هستید یا در اثر خواندن بیش از حد، صدایتان را ضعیف کرده‌اید، آواز نخوانید. خودتان را در استراحت صوتی قرار دهید. مقدار زیادی آب بنوشید. کمی بخوابید و مراقب صدای خسته خود باشید.

 

سلامت صدا در خوانندگی

پیشنهاد ویژه

0 0 رای ها
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیاز شما
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

به دنبال چه هستید؟

یک محصول با موفقیت به سبد خرید شما اضافه شد.